Konco-konco ku

Thursday, December 22, 2011

ADAM ADLI MENGGIGIL KETAKUTAN

*Kat bawah ni adalah temuramah wartawan dengan Adam Adli pasal punca sebenar dia turunkan bendera Najib.

Mamat tu secara terbuka mengaku dia hanya nak cari perhatian dan juga marah bila dilabelkan bodoh oleh rakyat Malaysia..

Korang baca sendiri interview di bawah ni.. Bagi gua, tidak syak lagi budak mahasiswa sekor ni memang terbukti BODOH!!



Apa niat dan motif sebenar Adam menurunkan bendera Perdana Menteri?

Adam: Pada hari itu, matlamat kami berkumpul adalah untuk mengembalikan kebebasan berakademik kepada pelajar universiti dan seluruh dunia akademia. Bagi saya isunya bukan terletak kepada bendera itu diturunkan tetapi apakah bendera yang dinaikkan, iaitu bendera ‘Kebebasan Akademik’. Media tidak fokus kepada bendera ini.

Jadi mesej yang saya cuba sampaikan adalah kami tuntut kebebasan akademik untuk semua mahasiswa. Kenapa bendera Datuk Seri Najib Tun Razak yang saya pilih, ia kerana bendera Najib terletak di tiang yang paling tepi sekali dan paling mudah untuk dicapai.

Usaha untuk kebebasan akademik ini sudah berlanjutan sejak lama dahulu. Seperti diumumkan Najib baru-baru ini yang mahu meminda Akta Universiti Kolej Universiti (Auku) Perkara 15, dengan harapan selepas itu pelajar boleh menyertai gerakan politik tetapi tidak boleh bergerak aktif dengan memegang jawatan-jawatan. Jadi untuk apa pindaan ini dilakukan? Adakah mahasiswa ini hanyalah kuli kepada parti-parti politik? Bagi saya itu satu penghinaan kepada pelajar.

Bukan maksud saya mahu semua pelajar menyertai parti politik dengan pindaan ini, pemimpin atas tidak nampak apa yang pelajar mahukan sebenarnya. Apa yang pelajar mahukan adalah berpolitik dengan tidak semestinya menyertai parti politik. Ia mestilah haluan mahasiswa sendiri dengan boleh mengkritik mana-mana kepimpinan dan dasar serta menerangkan kepada orang ramai tentang isu-isu yang mahasiswa bawakan. Jadi itulah dinamakan berpolitik tanpa perlu berpartisipasi.


Adakah tindakan Adam ini secara individual atau dipengaruhi oleh mana-mana pihak?

ADAM: Pada waktu itu, keadaan mahasiswa yang hadir menyerahkan memorandum kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah di PWTC sebenarnya muram. Ia kerana keadaan terlalu terkawal tanpa ada kekecohan. Bermula dari bangunan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) lagi, kami berada di situ dalam tempoh yang agak lama, jadi kami bosan kerana tidak nampak kesan dari memorandum yang kami serahkan.

Setibanya di PWTC, kami harapkan ada pegawai yang menunggu, tapi tiada. Cuma Saifuddin sahaja bersetuju berjumpa dengan kami. Bila kami menyerahkan memorandum, semua pelajar mendengar ucapan daripada Saifuddin. Bagi saya ia tidak boleh jadi. Sebelum itu pelajar bersungguh-sungguh melaungkan kebebasan akademik tetapi apabila menteri datang terus jadi sama dengan pelajar lain. Nampak sahaja menteri, terus salam dan ambil gambar, bagi saya ini bukan cara sebenarnya. Jadi saya ambil bendera dan terus menurunkan bendera Najib digantikan dengan bendera Kebebasan Akademik.

Apabila pelajar lain nampak apa yang saya lakukan, barulah mereka merasakan ‘kemenangan’ bukan hanya jumpa menteri sudah rasa menang. Saya mahu perasaan kemenangan ini boleh dirasai oleh semua pelajar yang hadir pada hari itu.


Ramai yang mempertikaikan tindakan Adam ini sebagai provokasi kepada Umno kerana melakukannya di PWTC, adakah tindakan itu matang bagi Adam?

ADAM: Bagi saya ia matang bagi orang yang memahami isu dan menerima keadaan bahawa mahasiswa sekarang ditekan. Malah bagi saya, banyak lagi tindakan yang jauh lebih tidak matang yang dilakukan pihak-pihak lain seperti menyerahkan kek berupa tahi dan sebagainya kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng baru-baru ini. Adakah bagi mereka tindakan ini matang?


Bagaimana pula dengan kehadiran seorang ahli politik ketika kamu menyerahkan memorandum ini?

ADAM: Mengenai kehadiran ahli politik itu, saya tidak tahu kerana kami tidak pernah menjemput mana-mana ahli politik. Malah dalam Twitter, kami dengan keras menghalau dan memberi amaran supaya mana-mana ahli politik tidak hadir dalam demonstrasi kami pada hari itu. Kami bertegas program ini adalah milik mahasiswa seratus peratus, tiada pengaruh parti politik.

Kami mahu serius, kami turun berdemonstrasi ini bukan kerana terpengaruh dengan mana-mana parti politik, kami datang dengan matlamat yang jelas, iaitu membebaskan dunia akademik.


Adakah Adam sedar mengenai kesan yang bakal dihadapi dari tindakan menurunkan bendera ini?

ADAM: Saya sudah fikir semasak-masaknya, saya bukan orang bodoh. Dalam blog, Facebook dan Twitter ramai yang mengatakan tindakan saya ini bodoh, bangang dan sebagainya tapi saya ingin tanya semula, siapa yang bangang? Siapa yang bodoh?

Adakah mereka sedar tindakan turun naik bendera ini tidak pernah menjadi kesalahan mana-mana tempat dalam dunia ini? jadi saya tahu perkara yang salah dan betul. Jika tindakan itu dikira jenayah, sudah tentu saya teragak-agak untuk melakukannya. Ini adalah satu bentuk ekspresi saya. Sebab itu saya percaya mereka yang mengugut saya ini tidak tahu apa-apa langsung mengenai diri saya.

Kenapa pemimpin-pemimpin parti mengeluarkan ugutan kepada saya? Bagi saya sebabnya adalah kerana undang-undang menetapkan saya tidak bersalah. Mereka tahu tidak boleh mengambil sebarang tindakan undang-undang terhadap saya, sebab itu mereka keluarkan ugutan.


Adakah Adam risau dengan sebarang tindakan yang mungkin Universiti Perguruan Sultan Idris (Upsi) kenakan selepas ini?

ADAM: Memang sebelum buat saya risau, tetapi selepas melakukannya saya tidak lagi risau. Apa yang saya risau selepas tindakan menurunkan bendera hanyalah mengenai keselamatan saya. Saya tahu jika saya mahu belajar, saya boleh belajar di mana-mana sahaja. Bagi saya tidak perlu duduk dalam kampus untuk belajar. Saya tidak risau jika dibuang oleh universiti kerana ini jalan yang saya pilih.


Bagaimana pula penerimaan mak dan ayah Adam dengan apa yang telah berlaku?

ADAM: Ayah adalah orang pertama tahu perkara ini. Ayah bertanya tentang keadaan saya. Saya beritahu ayah, saya selamat dan berterima kasih dengan kawan-kawan yang membantu saya, tanpa mereka saya tidak tahu apa yang akan terjadi pada diri saya. Apabila saya bercakap dengan mak, mak kata jangan risau dan merestui perjuangan saya.

Sehingga hari ini saya masih berterusan berkomunikasi dengan keluarga saya dan memberitahu keadaan saya masih selamat. Saya pernah bertanya mak dan ayah tentang tindakan yang saya lakukan, adakah ia betul atau salah? Ayah kata, “sejak dari dulu lagi ayah yakin dengan apa yang kamu buat dan jangan patah balik, teruskan.”

Mak pula kata, “mak sokong kamu.” Saya amat kagum dengan ayah dan mak saya.

Mereka kata, jika mahu berjuang, maka berjuanglah menuntut kebenaran. Ayah dan mak saya bukanlah orang politik, dakwaan-dakwaan yang mengatakan mak saya penyokong kuat pembangkang adalah tidak benar sama sekali. Mak saya hanyalah seorang suri rumah. Sebagai mak dia tahu apa yang saya buat ini betul atau salah. Mak saya juga kata jangan takut kepada manusia, takut hanya pada ALLAH. Tiada patah balik bagi saya.

Apa yang saya tidak boleh terima apabila imej keluarga saya difitnah dengan pelbagai dakwaan. Orang yang membuat fitnah ini patut malu pada diri sendiri, mungkin mereka ini dengki kerana tidak mempunyai mak ayah yang menyokong seperti saya.


Apa tindakan Adam selepas ini sekiranya dikenakan tindakan oleh pihak Upsi?

ADAM: Untuk menggantung saya, pihak universiti perlu bicarakan saya. Untuk memanggil saya, perlu pastikan dulu keselamatan saya terjamin. Rakan-rakan Upsi saya ada hubungi, mereka berkata pihak Upsi ada mencari saya, mereka menyarankan saya jangan balik dahulu ke Upsi kerana ada pihak lain mencari saya. Saya juga difahamkan hotel-hotel sekitar Upsi tiba-tiba penuh ketika ini.


Apa yang Adam harapkan daripada tindakan turun bendera ini?

ADAM: Apa yang saya harapkan adalah sedikit perhatian daripada isyarat kepada orang yang masih belum sedar bahawa kepincangan yang berlaku dalam negara sudah teramat teruk. Cukuplah saya mahu menunjuk ekspresi saya dan tidak menyangka ia menjadi mainan media.

Selepas mendapat perhatian media, saya mula berfikir untuk pertahan atau mahu selamat. Untuk keselamatan saya bertawakal.


Adakah Adam mengharapkan tindakan ini bakal menjadi inspirasi kepada mahasiswa lain yang mungkin bertindak lebih agresif?

ADAM: Ini mesej jelas daripada saya, sekarang masanya mahasiswa tidak perlu gentar lagi kerana sebagai mahasiswa kami boleh melihat sendiri penindasan yang berlaku. Kenapa mahasiswa harus gentar bila berhadapan dengan orang-orang yang diundi oleh kita sendiri? Orang-orang ini harus bekerja untuk kita. Jangan sesekali takut, jika tidak betul kami akan tegur, tidak kira dari sebelah manapun.

Saya tidak menggalakkan mahasiswa lain bertindak agresif tetapi apa yang saya harap supaya mahasiswa lain jadi lebih kreatif.


Apa pandangan Adam tentang Auku?

ADAM: Sebelum adanya Auku, universiti-universiti kita hebat dengan mahasiswa yang cukup baik. Contohnya seperti Universiti Malaya (UM) yang diiktiraf sebagai antara universiti terbaik dunia pada ketika itu. Malah mereka boleh capai pencapaian ini ketika pelajar tiada apa yang kita ada pada hari ini, mereka sudah buktikan.

Jadi soalnya kenapa perlu Auku? Adakah kebebasan undang-undang sedia ada masih tidak cukup? Bagi saya dan majoriti mahasiswa lain, dengan pemansuhan Auku, maka fungsi autonomi universiti dan pelajar akan dikembalikan ke tempat asal. Dunia akademia adalah tunjang kepada negara, mereka ini adalah kuasa ketiga. Kita tidak boleh halang kuasa ini.

Dahulu, pelajar mengadakan demonstrasi demi kepentingan rakyat, contohnya seperti isu Baling pada tahun 70an dulu, tetapi sekarang pelajar berdemonstrasi menuntut hak pelajar sendiri kerana kami tidak boleh membantu diri sendiri, bagaimana mahu tolong masyarakat lain? Ia menghalang fungsi sebenar mahasiswa.


Siapa idola Adam?

ADAM: Antara idola saya adalah John Lennon dan Cornelia Sorabji.


Apakah mesej Adam kepada yang memberi ugutan?

ADAM: Saya ingin memberitahu kepada mereka ini, bukan semua perkara seperti yang kita sangkakan. Ingin saya tegaskan di sini, bukan semua orang yang tidak berpuas hati kepada kerajaan mesti menjadi alat pembangkang, perlu jadi pencacai Datuk Seri Anwar Ibrahim, tidak sama sekali.

Tindakan saya itu tidak biadab, saya tidak pernah ancam keselamatan sesiapa pun, malah keselamatan saya yang terancam. Jika ada yang mengatakan tindakan saya turunkan bendera ini salah, maka dakwalah saya di mahkamah. Saya bersedia menghadapinya, tapi bukan dengan cara ugutan begini.


Jadi adakah Adam tetap dengan pendirian untuk tidak minta maaf kepada Perdana Menteri?

ADAM: Saya tidak akan minta maaf. Selepas perkara ini berlarutan sehingga ke tahap ini, tiba-tiba pula saya didesak untuk minta maaf. Bagaimana pula dengan rakan-rakan saya? Saya tidak mahu rakan-rakan saya jatuh semangat sekiranya saya minta maaf.

Bukan maksud saya selama-lamanya tidak meminta maaf, tidak. Pada satu tahap nanti saya perlu juga minta maaf kepada beberapa orang berikutan tindakan saya ini. - SH


Cedok dari: MPP Online

67 comments:

  1. haha... kite ni student je kat malaysia ni...
    sepatutnye kte jd je pak sanggup kerajaan...
    nganga je mulut ape yg kerajaan nak bagi...
    buat demontrasi camni nnt susah r kerajaan nak bg suap duit kat student...
    melopong je r...
    aspirasi je bijak... terima je ape yg kerajaan nk bg...
    x soh r ngade2 nak lawan kerajaan nih....
    biar r AUKU tu berkuasa... x kire r bebas @ x janji krajaan bg duit kat kite...
    lantak r kerajaan tu ketawa sesame sndri ckp mahasiswa bodoh... x pandai nk berdikari...

    ReplyDelete
  2. tanya adam tuu..adab turun bendera nii apa asas utama dia??

    kalao dia menang beperang,boleh laa bwk turun bendera..
    bertempur pn belum nk turunkn bendera??

    ADAM..YOU COWARD DOG!!

    ReplyDelete
  3. oii..muka dah tak tido berapa hari daaa...kami tak berlindung disebalik politik..tiada org politik yg terlibat..err..kecuali ...Tian Chua si Raja Demonstrasi Jalanan, Lateefa Koya, Ambiga..tu pun tweet je ..dan Cikgu Bard..mana ade politik taww! Aww!!!!!

    ReplyDelete
  4. Anak sapa laaa nieee.....???

    ReplyDelete
  5. memperjuangkan dunia semata2..tahniah kerana menambahkan perpecahan melayu islam didunia ini..tahniah kerana menunjukkan kamu seorang bangsa melayu yang tidak menampakkan ciri2 bangsa yang terunggul didunia ini.. MEMALUKAN.. ^^

    ReplyDelete
  6. adam is so full of himself,apa yg dia perjuangkan tu hanyalah sia2...tiada tujuan tiada sebab,pihak upsi patut buang sahaja budak ni,bila masuk sekolah nanti dia akan hasut budak2 pulak,rosakkan sistem pendidikan pulak,orang macam ni tak boleh dibiarkan meresap masuk kedalam akar umbi pendidikan negara,upsi buang sahaja budak kurang ajar ni

    ReplyDelete
  7. Mmg pun bodoh. Masuk U pun dpt bantuan, x dpt merayu2 mcm sial.Korang belajo je le, amende nak demo2 tuntut ntah ke bende. Bangsa lain kejo pointer korang kejo apa??? Kalu handal sgt jgn masuk U lah buat kacau, niaga burger ke jadi coffee boboi ke.Dah hari2 dek dengo ceramah politik membangkang lama2 terkankang. X bodoh namanye tu!!!Bkn kat U tu hari2 suruh sembah pemimpin ke or serap doktrin kerajaan ke?? Ada subjek Najib101 or Rosmah 101 kat mana2 U??? Leader student korang senang lenang n korang ikut membabi-buta, pandai ke tu???Pasanglah angan2 memuji Anuar, tau berlendir je nanti.

    ReplyDelete
  8. muka tak cukup tdo tu.. takut,phobia kena ugut.. mana lena tdo bro.. keciaaann.. tp padan muka.. pandai buat pandai laa tanggung..

    ReplyDelete
  9. muke selenger la bai, abiskan la belajar dulu nk sibuk berpolitik mende...lepaskan diri sendiri..muke pun x bole bla...hishh..memalukan melayu...

    ReplyDelete
  10. x nampak pon adam tu mcm mengigil... urmm...in my opinion, i think adam is quite brave and responsible person... he knows he do :-)
    all the best adam!! i'll pray for u :-)

    ReplyDelete
  11. Sejarah umat manusia, Adam dan hawa....pernah melakukan perbuatan terlarang dek tertipu oleh bujukan Iblis.Si-Adam Adli ni pulak melakukan sesuatu yang tak sepatutnya dek kerana...........

    ReplyDelete
  12. beli spender pun guna duit kerjaan, bak kata pembangkang duit kerajaan = duit rakyat, so guna duit kiteorg semua beli spender ...ade hati nk tunjuk hero..klu nk jadi hero habis blaja dulu dik.. beli spender duit sendiri baru lah nk menentang kerjaan beb..

    ReplyDelete
  13. ....mungkin adam ni masih muda, suka ikut nafsu mudanya.

    ReplyDelete
  14. tergelak ak bce knyataan adk kita nie..mahasiswa nk berpolitik la knon..pttnya yg dia pikir cmne ble dh kuar dr upsi nk ajar ank murid yea pndai menghormati bendera..bodoh..bendera klu bwk kt medan perang leh jd panji tau..dh la msuk u kerajaan..nk berparti blh tp biar la lps kuar dr u lu..pttnya kna tnya wape pointer yg adli dpt sem lps..tesis dh siap ke lum..kelas msti ponteng kn..dh kuar t pinjaman ptptn nk byr cmne eak..BODOH xpikir pjg

    ReplyDelete
  15. Biasala org muda nk cepat terkenal dan dikenali..Ye la skrg ramai kenal dia...satu pulisiti murahan telah diberikan...TAHNIAH...sure rasa BANGGA tak terkata dapat buat cam tu kan? Dia ckp"Nampak sahaja menteri, terus salam dan ambil gambar, bagi saya ini bukan cara sebenarnya. Jadi saya ambil bendera dan terus menurunkan bendera Najib digantikan dengan bendera Kebebasan Akademik." kira nak tunjuk dia berani latu..Emm dah brapa hari tak tido ni? HIHIHI...

    ReplyDelete
  16. Mak bapak ajar mmg jd mcm tu..so stupid..

    ReplyDelete
  17. baliklah ke pangkal jalan...belajar rajin2...

    ReplyDelete
  18. Jangan takut Adam, Papa Nuar sentiasa dibelakangmu. Lepas kena buang UPSI boleh jadi pembancuh kopi pembawa tablet Samsung Galaxy, makan karipap hari hari...er jangan lupa KY Jelly yer nanti takut melecet susah nanti!

    ReplyDelete
  19. kenapa perlu buat benda yang boleh mendtgkan kemarahan org..kan bnyk lagi cara lain .. ini ke yg di katakan seorg mahasiswa.. takkan mahasiswa yg berpendidikan tinggi tak boleh berfikir dgn lebih baik..

    ReplyDelete
  20. mak bapak dia pun sokong dia...tetapi budak ni dah buat kesilapan besar dlm hidup ni....tidak apa yg beliau boleh buktikan dgn apa2 kebaikan tindakan beliau tersebut...UPSI harus membuang pelajar seperti ini jgn simpan....kerana tiada kebaikan pada jenerasi akan dtg...pada mak dia terima lah kenyataan yg anak mereka pejuang haprak yg tiada kesudahan....

    ReplyDelete
  21. Mak bapa ko pun sama jenis manusia tak beradap. Kerja menghina pemimpin negara di sokong? Pergi mampus kau anak beranak. HARAM kau ambil wang BR1M. Lebih baik kau jangan ambil.

    ReplyDelete
  22. kebebasab akademik ape... selama aku blaja x penah lak ada sukatan politik kat dlm syllabus... x penah lak aku dgr org gi interview keje tanya penah join party politik tak time belajar.. ni bukan kebebasan akademik... berpolitik x de kena-mengena dengan akademik...org melayu je yg kecoh2 nak berpolitik masa berlajar.. kaum2 lain x pulak, patut la diorg lagi maju dari kita... kaum lain nak ambik tanah tumpah darah kita pon masih x sedar lagi...

    ReplyDelete
  23. bodoh le... ape yang kerajaan tekan sangat student ni sampai ko bengang sangat bangang?? aku dulu pun student jugak... aku rasa takde ape pun.. aku dulu pun salah seorang barisan Majlis Perwakilan Pelajar... kita pun berpolitik dengan cara kita... yang ko bengang tu kenape? ko nak macam mana? ko nak macam Indonesia ke.. pelajar buat demonstrasi berminggu-minggu... kelas taknak attend.. aku percaya dalam hati mak bapak ko tu pasti ada sekelumit perasaan kecewa sebab cita-cita mereka untuk melihat ko menjadi seorang pendidik semakin suram... sesungguhnya ko adalah antara mahasiswa yang bodoh di Malaysia....

    ReplyDelete
  24. Ni semua ni nak kena dihadik dengan raja liwat kot, belajarlah cara nak kemut baik baik , sebab raja liwat akan cari kelemahan anda He he he

    ReplyDelete
  25. banyak ckp pn xguna...tepuk dada tny hati masing2..jgn sampai memalukan bangsa & agama..

    ReplyDelete
  26. cina,hindu tepok tangan...org melayu makin kucar kacir...tahniah sbb mjdi hero perpecahan org melayu..tu yg pembangkang suka..ada otak pakai la..

    ReplyDelete
  27. haram jadah..........mak bpk dy pn mcm tutt...

    ReplyDelete
  28. benar kata dr M.. melayu mudah lupa.. org tak bersyukur mmg camni la jadinya..

    ReplyDelete
  29. erkk berpendidikan tinggi ka si adam nie dah gred ke sem berapa ?? belum abes belajor takkan berpendidikan tinggi hahaha mmg tak terdidik budak adam nie hahaha lawak gila baca statement perjuangkan semata mata utk mahasiswa berpolitik apa punya serr la lu mat..pejuangkan la benda yg ada pekdah sesama mahasiswa one word for you adam....BODOH !!

    ReplyDelete
  30. bodoh tahap kambing...anjing suruhan Anwar Gay.. Elok lah disembelih aje budak si adam ni.. name elok tp perangai serupa syaitooonnnnn.....

    ReplyDelete
  31. cis bedebah kau adam.....kenapa bendera PM...kenapa bukan bendera kat menara kuala lumpur tu.. kalu ko berani...nampak sangat ko ni dah dihasut untuk mengkhianati negara kerana tanpa rasa respect pada pemimpin no 1 kita sendiri.....

    ReplyDelete
  32. Ayah adalah orang pertama tahu perkara ini. Ayah bertanya tentang keadaan saya. Saya beritahu ayah, saya selamat dan berterima kasih dengan kawan-kawan yang membantu saya, tanpa mereka saya tidak tahu apa yang akan terjadi pada diri saya. Apabila saya bercakap dengan mak, mak kata jangan risau dan merestui perjuangan saya...

    hidop korang anak beranak senang lenang sebab ape. bukan sebab kerajaan yang ade sekarang ni ke? jangan cakap pandai la. bukan pulak nak suruh ko anak beranak sujud pade kerajaan cume nak mintak korang jangan menghina dan mengutuk kerajaan yang ade sekarang. boleh tentang tapi bior la pade perkare yang betol bukan membute tuli ikut cakap orang

    ReplyDelete
  33. pejuang kebebasan akademik pala bana ko h-adam-jadah, kena duku sikit lari putih tapak kaki.ko lebih mirip pejuang LGBT ,chinadoll,omegay.buat malu UPSI.

    ReplyDelete
  34. mak ayah restui ? biar betul ko ni budak ..

    ReplyDelete
  35. tak payah uji akal...tak perlu bagi kertas peperiksaan...tengok muka je dah tau, memang BODOH...

    ReplyDelete
  36. Tak sedar diri kata org lain bodoh...macam kau tu pandai sangat...kalau pandai, suma benda dalam/luar dunia ni kau tahu...macam bagus, mengata jer lebih.

    ReplyDelete
  37. Cheh.. takde kaitan dengan mana2 ahli politik? Abis, gambar ko dgn aljuburi tu ape cite? POsing dgn rambut biru ala gay, posing depan camera sambil tangan pegang kote.. pe cer?

    ReplyDelete
  38. aku rasa mak bapak budak ni tak reti adap sopan..sebab tu anak dia jd bangang mcm tu..kurang hajar tahap melampau..Najib adalah presiden UMNO dan PWTC adalah ibarat rumah bg UMNO...
    SO kalau datang rumah org dan buat kacau tu beradap sangat ker..tindakan menurun bendera Najib or mana2 bekas pemimpin UMNO yg ada kat situ adalah tindakan melampau..tak hormat tuan rumah..ISLAM tak ajar mcm tu..yg ajar buat kurang ajar mcm tu NUAR BERAHIM jer.
    MAMAT NI SENGAJA CARI PUBLISITI MURAHAN UNTUK KEPENTINGAN PERIBADI DIA JER..SEBENARNYA DIA BUKAN HIRAU PUN KAWAN2 YG LAIN TU..YANG PENTING ADALAH DIA BUAT MCM TU ADALAH UNTUK DAPAT PERHATIAN BAGI DIRI DIA SENDIRI..DAN SEKARANG DIA DAH DAPAT APA YG DIA NAK..SATU MALAYA DAH KENAL SIAPA ADAM ADLI TU..PUASLAH HATI DIA..
    Tapi yg pasti mak bapak dia memang tak ada otak sbb sokong anak dia yg kurang ajar tu...so apa kata kalau ramai2 gi rumah mak bapak dia dan dengan selamba jer turunkan lagsir kat rumah tu dan ganti dgn kain tah apa2..mcm mana agak rasa mereka...SOHEH KETURUNAN KURANG AJAR DIA ORG TU.

    ReplyDelete
  39. wtf!! .. nate mu adam .. pointer hancur .. belaja kemana .. nak politik siang mlm .. abih la dulu ngaji tu bodo!

    ReplyDelete
  40. Adam hanya jdi kerbau anwar

    ReplyDelete
  41. BUDAK-BUDAK MAHASISWA MELAYU MACAM ADAM INI MMG BODOH. SMM & BEBAS BODOH..BODOH BETUL BUDAK-BUDAK MELAYU NI..MAK BAPAK YG SOKONG & RESTU TINDAKAN BODOH MAHASISWA MELAYU BODOH INI LAGI TERUK KRN TIDAK DIDIK ANAK-ANAK MEREKA MENGHORMATI ORG YG LEBIH TUA, PEMIMPIN NEGARA & HAK TUAN RUMAH. HOI BUDAK-BUDAK MAHASISWA BODOH & MAK BAPAK MEREKA..SMM & BEBAS CUBA BACA NI...BACA BAIK-BAIK..MAHASISWA CINA & INDIA YG DAH BERJAYA, YG SDG BELAJAR, TAK PEDULI 'AUKU' NI..DIA TAHU BELAJAR UTK CAPAI MATLAMAT MRK..MAJUKAN DIRI, MAJU BANGSA.. ADA DIA ORG NI SIBUK-SIBUK, DEMONSTRASI PASAL 'AUKU'..TAKDE LAH BUDAK-BUDAK MAHASISWA MELAYU BODOH. 'AUKU' MCM TU DARI DULU SAMPAI SKRG ADA DIA ORG KISAH...TAKDE PUN..DAN MRK BERJAYA..BANGSA MRK JUGA BERJAYA - MALANGNYA MELAYU KRN ADA BUDAK-BUDAK MAHASISWA MELAYU BODOH & MAK BAPAK SPT MRK..

    ReplyDelete
  42. aku sokong adam.apa dia buat itu betul.korg yg xpaham xpayah nak aca2 pandai..aku xskong pembangkang.lgi anwar ibrahim yg bodoh tu..tapi dalam hal ni..aku sokong adam..sape blaja kat U tau lah siksanya...kita betul ke kita salah ke.tetap kita salah..auku mesti dihapuskan.ADAM TERUSKAN PERJUANGAN RATUSAN MAHASISWA DIBELAKANG KAMU!POK CIK DAN MOK CIK YG ANAKNYE BERJAYA..LAGI ANK JADI PM.MENTERI2,LEGISLATIVE.PEGAWAI2.IGT NK PESAN NIH..DIEOWG BLAJA KN DULU?.HAAA PADA UMNO..AKU KECEWA LAH..SAPE YG GENGSTER2 NK JADI PANGLIMA...GO G MINTAK MASUK U.BLAJA..AMBIK SUASANA..BARU TAU MCM MANA..KLU NK JADI GENGSTER DALAM KAMPUS ATAU NK POLITIK UMNO KORG TU..XIDOP LAH KO,DGN ADA AUKU NIH..HAHAHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa banganglh ko ni...ratusan mahasewel yg bongok mmng mmenyokong kamu...

      Delete
  43. NAK BUAT SESUATU FIKIR DULU BAIK BURUKNYA..KALAU IKUT NAFSU TU LA JADINYA..PADA KAU BETUL,TAPI PADA ORG LAIN KUARG HAJAR TU,,NAMPAK SGT MAK BAPAK TAK AJAR,,KALAU DAH BERSALAH MINTA MAAF,,JGN NAK EGO SGT..YG KAU TURUNKAN GAMBAR TU PEMIMPIN NOM 1 MALAYSIA..BKN PEMBANGKANG BANGSAT..OTOK LETAK KAT KEPALA BKN KAT LUTUT..MMG PATUT DIORG CARI KAU..SAMPAI BILA KAU NAK SEMBUNYI..NASIB KAU LAA..

    ReplyDelete
  44. turunkan bendera pun korang nk bising2..orang yg kutuk2 hudud kt youtube tu xpe lak..stupid meleis..
    -student-

    ReplyDelete
  45. turunkan bendera pun korang nk bising2..orang yg kutuk2 hudud kt youtube tu xpe lak..stupid meleis..
    -student-

    ReplyDelete
  46. turunkan bendera pun korang nk bising2..orang yg kutuk2 hudud kt youtube tu xpe lak..stupid meleis..
    -student-

    ReplyDelete
  47. turunkan bendera pun korang nk bising2..orang yg kutuk2 hudud kt youtube tu xpe lak..stupid meleis..
    -student-

    ReplyDelete
  48. turunkan bendera pun korang nk bising2..orang yg kutuk2 hudud kt youtube tu xpe lak..stupid meleis..
    -student-

    ReplyDelete
  49. turunkan bendera pun korang nk bising2..orang yg kutuk2 hudud kt youtube tu xpe lak..stupid meleis..
    -student-

    ReplyDelete
  50. turunkan bendera pun korang nk bising2..orang yg kutuk2 hudud kt youtube tu xpe lak..stupid meleis..
    -student-

    ReplyDelete
  51. panglima hitam memang pandai kan..stakat bljar pondok xyah cite lebar lebur r pasal student cina ke student india ke..aku student..most of my chinese n indian friends are so concern about all these things..lu borak dgn org bangla mmg r dorg x kesah..lu nk ckp org bodo lu tgk diri sndri dulu bro..pfft..

    ReplyDelete
  52. sy respect tindakan en.adam yg berani tu...tp sebagai seorg mahasiswa u xptt bertindak mcm tu...kte sbg student tggungjwb kte blaja if u interested in politik after u graduate msukla politik xda sape nk larang...xpyhla beria2 nk bt demonstrasi...org mcm u en.adam xtau bersyukur dgn kemakmuran yg malaysia kecapi skrg ni...u nk tgk ke ngra kte bergolak?? juz becoz idea u YG mngarut 2?....u dh bt kesalahan mohonla maaf,sesungguhnye kesalahan sesama manusia hnya mnusia yg dpt maafkan...kerajaan kte xkejam utk hukum u klau u humble utk mnta maaf...klau u rse x ske ngn rules kt malaysia...PLEASE GET OUT=)

    ReplyDelete
  53. Dunia.Dunia akhir zaman macam ni la.aku pun student jugak dulu.aku tak paham makpak dia.sepatutnya mendidik anak menjadi insan yang soleh dan berbakti pada agama dan bukan berhamba dengan politik semata.penuhkan ilmu didada dulu barula nak bercita2 dengan perkara yang lebih tinggi.adam tolong jangan lupe bayar balik pinjaman pendidikan ramai lagi orang lain nak gune yerrrr.

    ReplyDelete
  54. adam sudah halal di bunuh.....

    ReplyDelete
  55. Ni contoh pelajar sial... mak bapak pun sial gi sokong... harap anak aku x jadi mcm si sial ni.... xpernah bersyukur apa yg ada....

    Celaka aku doakan pada si sial ini....

    ReplyDelete
  56. memang biadab ni anak

    ReplyDelete
  57. mak kata jangan risau dan merestui perjuangan saya...
    perjuangan? abis belaja nanti jangan mintak keje dengan kerajaan tau. ko pegi mintak keje pade ape atau sape yang ko perjuangkan. kite tengok. keje ape ko bole dapat

    ReplyDelete
  58. Minta maaf jelah Adam.......pls.
    Belajar lah dulu...dah habis belajar nanti masuklah parti keADILan bantai lah kerajaan tu. Saya pun nak tengok juga hang jadi Yang Berhormat nanti..

    ReplyDelete
  59. hoi laknat, fitnah org no. 1...sedar2 azab kubur...kafir http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150478070694131&set=a.10150479300659131.385031.533239130&type=1&theater

    ReplyDelete
  60. x payah nak sebok2 pasal politik kerajaan nie hai adam awk nie pon 1 bila kerajaan x ambil kisah pasal rakyat marah bila ambil kisah pon marah...... bila ada wat pindaan untuk pelajar u pon awk nak bising2.... awk sbg pelajar mempunyai akal fikiran yg bijak tp akal awk 2 cetek dek kerana nak protes pindaan 2.... apa yg awk buat nie salah dan memalu kan malysia awk sanggup ke negara kita jd mcm negara luar...... pk2 kan lah tindakan awk nie btl ke salah....

    ReplyDelete
  61. laaa,,,,stakat bendera najib je pun...brharga sgt ke?kalo aku, aku turunkan then bakar trus...apa2 pun aku mmg support tindakan ko adam...truskan perjuangan membela nasib stdent n rakyat malaysia yg trtindas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa bendanya yg engko bela kn haa labu...kalo engko ada bg duit biasiswa ke duit belanja makan minun seharian pelajar ke,ok gak..skng ni pn kerajaan dok bntu segala pn sibuk lg melalak..konon nk bela student....

      Delete
    2. janganlah jadi bodoh duit PTPTN tu mcm duit hutang along saja. kena bayar bukannya free,siap kena bayar dengan bunga interest yg tinggi mcm along ...kerajaan kutip segala cukai dari rakyat, kaut semua hasil mahsul bumi tapi rakyat kena tanggung mcm2...alaihai ini lah nasib bila ramai melayu bodoh yg masih sokong umno...beri kuasa kpd penyamun utk perintah negara,

      Delete
  62. Adam ni ketagih kote bengkok anwar

    ReplyDelete
  63. heran gak aku...ape motif student sebok nk berpolitik?????? klu student xmkn salah sndri, org bg duit g bli henpon.... bengong......

    ReplyDelete
  64. adam adalah ikon orang muda..bukan macam macai umno...sokong bawa rebah...barang naik pun masih sokong umno..tak sedar ke atas kepala junjung biawak hidup.

    ReplyDelete

comment please.....